[B017] Jak zorganizować plac budowy

Organizacja zaplecza budowy

Cześć!

Tuż przed faktycznym rozpoczęciem prac budowlanych należy zapewnić ogrodzenie placu budowy, wodę, prąd oraz zorganizować jakieś zaplecze magazynowe i socjalne dla ekipy budowlanej. O ogrodzeniu pisałem już w poprzednim artykule [B016] Tymczasowe ogrodzenie placu budowy. Prąd i wodę prawdopodobnie zacząłeś już organizować znacznie wcześniej, przy okazji załatwiania formalności budowlanych. Zaplecze socjalne (szczególnie WC) najlepiej, gdy każdy wykonawca zapewni sobie sam. Co zatem trzeba jeszcze zrobić? Połączyć te składniki w całość tak, aby ułatwić wszystkim prowadzenie prac.

Organizacja placu budowy

Warto abyś rozważył poniższe aspekty zanim jeszcze na placu budowy pojawią się pierwsi pracownicy, a czasem nawet już na etapie projektowania.

1. Zabezpieczenie ważnych rzeczy na działce

Twoja działka musi być oczywiście ogrodzona i co do tego nie ma wątpliwości. Pamiętaj jednak, że podczas prac, a szczególnie prac ziemnych, gdy po Twojej działce jeździ koparka lub samochód ciężarowy, łatwo jest nie zauważyć różnych małych rzeczy na działce. Chodzi tutaj przede wszystkim o znaki graniczne, studzienkę wodomierzową, rozdzielnię elektryczną itp. To wszystko może łatwo ulec uszkodzeniu podczas przypadkowego „kontaktu” z łyżką koparki. Również większe rzeczy znajdujące się na działce, takie jak drzewa, istniejące budynki itp. można przypadkiem uszkodzić. Dlatego zalecam, aby jeszcze przed rozpoczęciem prac wyraźnie oznaczyć wszystkie ważne miejsca. Jak to zrobić? Najlepiej wbić drewniane słupki przy np. znaku granicznym i dodatkowo owinąć je kolorową taśmą. Im mniejsza działka tym większe ryzyko, że coś zostanie uszkodzone.

kamień graniczny
Znak graniczny jest mało widoczny, ale wystarczy wbić obok niego wysoki słupek żeby nikt go nie uszkodził.

2. Magazynowanie materiałów

Powszechną praktyką na budowach jest ustawienie tymczasowego blaszanego garażu (tzw. blaszaka), który służy jako magazyn materiałów budowlanych, szatnia dla pracowników itp. i jest to bardzo dobre rozwiązanie. Natomiast jeszcze przed ustawieniem blaszaka na miejscu warto przemyśleć kilka kwestii. Po pierwsze: garaż powinien być ustawiony możliwie blisko wjazdu na działkę. Ułatwi to składowanie w nim materiałów budowlanych. Po drugie: zastanów się, czy ustawienie blaszaka w danym miejscu jest tymczasowe, czy może będziesz chciał zachować go tam na dłużej. Przy ustawieniu tymczasowym wystarczy zrobić jedynie prowizoryczny fundament np. z 4-6 betonowych stóp fundamentowych. Jeżeli będzie stał on w tym miejscu na dłużej to lepiej od razu zrobić docelowy fundament oraz posadzkę. Więcej informacji o fundamentach garaży blaszanych znajdziesz w instrukcji producenta.

Jak duży magazyn będzie potrzebny? Są okresy, w których miejsca potrzeba mniej, a są takie w których magazynowanych materiałów będzie więcej. Dlatego jako złoty środek polecam blaszaki o wymiarach 3x5m.

blaszak na budowie
Magazynowanie sprzętu i materiałów w blaszanym garażu o wymiarach 3x5m.

3. Zaplecze socjalne

Pod tym terminem kryje się miejsce, gdzie pracownicy mogą się przebrać lub po prostu usiąść i zjeść drugie śniadanie oraz skorzystać z WC. O ile „szatnia/jadalnia” może mieścić się w schludnie zagospodarowanym blaszaku to WC już na pewno nie. W tym wypadku szczególnie polecam, aby firma wykonawcza wzięła na siebie kłopot zorganizowania sobie toalety.

4. Śmieci na budowie

Ilość śmieci jakie powstają na każdej budowie jest zaskakująco duża. Już na samym początku prac pojawiają się opakowania, głównie foliowe, które trzeba zbierać i wyrzucać. Do tego dochodzą kartony, deski, palety, gruz itd. Jeżeli nie zdecydowałeś się, aby to wykonawca utylizował śmieci to będziesz musiał poradzić sobie z tym we własnym zakresie (więcej o tym zagadnieniu pisałem w artykule [B012] Umowa o roboty budowlane – wzór z omówieniem). Dlatego musisz zadbać o kilka rzeczy. Najważniejsza z nich to segregacja odpadów. Już na początku budowy zapewnij odpowiednie worki na śmieci i wymagaj od pracowników aby je segregowali. Koszt utylizacji śmieci zmieszanych jest oczywiście wyższy niż posegregowanych, a ponadto łatwiej je zutylizować. W lokalnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych dowiesz się na jakie grupy segregować i gdzie najlepiej utylizować śmieci budowlane. Postaraj się też aby wywozić odpady na bieżąco, tak aby uniknąć sytuacji, w których wiatr rozwieje lekkie folie po całej okolicy. Gruz z budowy można przez jakiś czas składować na budowie, w takim miejscu aby nie przeszkadzał, a dopiero po zakończeniu wszystkich prac wywieźć wszystko za jednym razem.

5. Prace ziemne i hałdowanie

Wykopy zawsze rozpoczyna się od zebrania wierzchniej warstwy urodzajnej gruntu (około 20cm). Jest to naprawdę duża ilość ziemi, którą należy składować na hałdzie w obrębie działki. Później należy użyć jej ponownie do odtworzenia terenu. Warto zwrócić uwagę na jedną rzecz: powinno się zebrać tylko tyle ziemi urodzajnej ile potrzeba do wykonania wykopów. Większa ilość powoduje, że jest większa hałda i więcej błota na budowie. Szczególnie, gdy Twoja działka jest porośnięta trawą, to najlepiej ją zostawić tam gdzie to tylko możliwe.

6. Woda

Przed rozpoczęciem budowy najlepiej doprowadzić na działkę wodociąg i zakończyć go „kranem” zaraz za studzienką wodomierzową. Najważniejsza jest tu lokalizacja samej studzienki, którą warto przewidzieć już na etapie projektowania zagospodarowania terenu. Jest to szczególnie ważne na małych działkach, gdzie wszystkie przyłącza oraz dostawy materiałów zlokalizowane są od frontu. W takim wypadku należy zadbać, aby studzienka była tak umiejscowiona żeby jej nie uszkodzić podczas prac.

7. Prąd

Jeżeli na Twojej działce stoi już docelowa rozdzielna (miejsce przyłączeniowe od sieci) to jedyne co musisz zrobić to uważać aby jej nie uszkodzić. Jeżeli jednak musisz samodzielnie doprowadzić tymczasowe przyłącze to konieczne będzie postawienie tymczasowej rozdzielni budowlanej. Jest to zwykle „skrzynka”, której lokalizację należy przewidzieć tak, aby nie przeszkadzała w pracach ziemnych i nie została uszkodzona podczas dostaw materiałów. Jej lokalizację najwygodniej będzie uzgodnić z wykonawcą robót SSO.

Podsumowanie

Jak widzisz rzeczy, które tu omówiłem jest bardzo proste do zrealizowania. Warto jednak zwrócić na nie uwagę już na etapie planowania budowy. Pomoże to uniknąć potem problemów np. ze studzienką wodomierzową, która jest dokładnie w miejscu tymczasowego wjazdu.

Jak zapewne zauważyłeś, powyższe zalecenia są tym ważniejsze im Twoja działka jest mniejsza. Wtedy warto jak najwięcej rzeczy uzgadniać z wykonawcą.

A czy Ty masz jakieś ciekawe doświadczenia i spostrzeżenia dotyczące organizacji placu budowy? Jeżeli tak to podziel się nimi w komentarzu!

Krystian 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Budujesz swój dom i chcesz uniknąć błędów?

Nie dowiesz się wszystkiego o budowie z jednego artykułu. Zapisz się na newsletter, a otrzymasz powiadomienia o nowych treściach!



Zapisując się wyrażasz jednocześnie zgodę na otrzymywanie newslettera.